Telemark

Telemark

Verdt et besøk fordi…Telemark har alt! Fjell, innsjøer, koselige småbyer og tettsteder, stavkirker, industrihistorie, tungtvannshistorie, skihistorie, jettegryter, innfallsport til Hardangervidda og mye mer.
Nettsidevisittelemark.no

Telemark er nok det fylket vi har ferdes oftest i med bobil. Og det er ikke tilfeldig. For det første – for oss som bor i Nittedal utenfor Oslo er det fort gjort å komme dit. Til Notodden Bobilcamp, for eksempel, helt øst i Telemark, tar det bare to timer å kjøre. Til en annen favoritt – Finnmark – tar det to døgn!

Bilde av Notodden bobilcamp
Notodden bobilcamp

Når vi skal beskrive våre opplevelser i Telemark, vet vi knapt hvor vi skal begynne. Og fylket strekker seg fra byene Skien og Porsgrunn ved havet helt opp til Hardangervidda i nord. Men vi kan jo starte med å henvise til et annet Verdt et besøk-innlegg, ikke langt fra nettopp Notodden, nemlig det om den fantastiske Heddal stavkirke.

Bilde av Heddal stavkirke.
Heddal stavkirke

Rjukan

Men vi velger å fortsette relativt langt nord, i et område der det florerer av tilbud til vandringsglade bobilturister. Rjukan! To ganger har vi vært på Rjukans «signaturfjell» Gaustatoppen, og én gang har vi gått opp den svingete Ryes vei under Krossobanen. Beskrivelsene av turene finnes sist i innlegget, sammen med andre turer vi har gjort i Telemark.

Underveis mot Rjukan gjorde vi sommeren 2022 noe vi sjelden gjør – overnattet på en rasteplass. Men hvorfor ikke, når rasteplassen ser slik ut, og det knapt går biler forbi? Plassen ligger på Fylkesvei 37, ved innsjøen Tinnsjå (som av og til kalles Tinnsjø). En minneplate er satt opp på plassen. 20. februar 1944 ble jernbanefergen DF «Hydro» senket på Tinnsjå av norske sabotører. En del av de såkalte «tungtvannsaksjonene». Fjorten nordmenn og fire tyske soldater omkom.

Men man behøver slettes ikke snøre fjellsko for å gledes over et opphold i Rjukan! Krossobanen kan jo tas tur-retur, opp til der Hardangervidda starter, og god kaffe og mat serveres på Gvepseborg kafé, som har fantasisk utsikt over Gaustatoppen og Rjukan.

Eller man kan rusle gatelangs i Rjukans spesielle blanding av fargerik trebebyggelse og murkolosser, der man stadig vekkes minnes på byens unike kombinasjon av industri- og krigshistorie. Sam Eyde ville temme Rjukanfossen, noe som ble starten på Norsk Hydro. Og denne historien finner man på Norsk Industriarbeidermuseum på Vemork – et industrielt eventyr som har gitt Rjukan (og Notodden) UNESCOS verdensarvstatus. Samme sted er ikke minst kjent for den legendariske tungtvannsaksjonen 28. februar 1943, og denne sabotøraksjonen har sin egen avdeling i den såkalte Tungtvannskjelleren på Vemork.

Rjukan har for øvrig to sentrumsnære bobilplasser, der man har spaseravstand til det meste, og dessuten kan betrakte Krossobanens gjøren og laden på avstand.

Bilde av bobilplass på Rjukan.
Bobilplass, Rjukan

Skieventyr i Morgedal

Et annet sted med historisk klang, er Morgedal. Navnet er synonymt med Sondre Norheim og norsk skihistorie. Og det formidles formidabelt flott av skimuseumet Norsk Skihistorie. Her går blikket hele 4000 år tilbake, med særlig fokus på lokale begivenheter fra 1850-tallet og fremover. Museumet har egen kafé og butikk, og på utsiden er det en 45 meter lang kopi av Morgedalsvassdraget, der barn kan leke seg med tømmerfløting og produksjon av strøm.

Bilde av kopi av Morgedalsvassdraget.
Kopi av Morgedalsvassdraget.

Nissedal og Treungen

Fra Morgedal kan man ta riksvei 41 sørover. Vi har tidligere overnattet på en koselig bobilparkering i Kviteseid, etter å ha gått turen til Venelifjell. Nå er planen å reise enda lenger sør, til Nissedal kommune, Treungen og innsjøen Nisser. Vi overnatter først på Vik Camping. Det blir en trivelig opplevelse, og her finnes sågar en liten odde hvor man kan «fricampe», vil man stå litt unna folk og ikke behøver landstrøm.

Bilde av bobilparkering i Kviteseid.
Bobilparkering Kviteseid.

Dagen etter går vi toppturen Saganatten, før vi fricamper ved Nisser (beskrevet i tur-innlegget om Panoramastien Langfjell). Som vanlig har vi kommet i prat med folk, og en trivelig hytteeier tipser oss om både sykkelsti og visstnok fantastiske jettegryter. Sykkelstien går på den nedlagte toglinjen mellom Treungen og Åmli, og har du ikke egen sykkel, kan du leie hos turistinformasjonen i Treungen, som sjarmerende nok holder til i stedets sportsbutikk.

Sykkelsti Treungen-Åmli
Sykkelsti Treungen-Åmli

Jettegrytene

Mang en artikkel i Vi Menn Bobil, der undertegnede har vært fast bidragsyter siden starten i 2013, har sitt utgangspunkt i tilfeldige møter på tur. Og det er nettopp i Treungen vi snubler over byggmesteren og eventyreren Stig Monstad og hans herlige campinginnredede «hippiebuss». «Jeg har også bygget en flåte til denne.», forteller han – og vi avtaler å møtes på brygga i Tønsberg. Det endte med fem sider i bladet, og et nytt flott bekjentskap.

Vi dropper det helt sikkert spennende Z-Museum, for vi har begrenset med tid (vi skal sette kurs for Finnmark), og vi har blitt tipset om noen jettegryter som visstnok skal være fantastisk flotte. Og snart skal vi få hakeslepp! Parkerer gjør vi på en diger p-plass med en tømmerrenne (koster 200 kroner, betaler med Vipps). Så går vi på sti under og langs renna til vi er fremme ved grytene. Etterpå skal det vise seg at vi kunne ha betalt bompenger og kjørt frem til en ny p-plass like ved jettegrytene, men denne siste veibiten er visstnok stengt i perioder. Fremme ved jettegrytene blir vi bare stående og måpe! For dette er noe av det flotteste vi har sett. Et digert badeland, formet av naturen selv. Fossefall, sklier, flere meter høye «stupetårn» og store og små kulper. Wow (se video i slutten av innlegget for mer)!

Jettegryter

Flott bobilplass

Hulfjell Familiepark i Drangedal er i utgangspunktet en besøksgård med dyr og badeland. Hulfjell Bobilcamp åpnet i 2022, og tilbyr tretti oppstillingsplasser med strøm, vann og flott utsikt over innsjøen Toke. Her er det moderne tømmeanlegg for toalett og gråvann, og flotte kombinerte toalett/dusj-kabiner.

Hulfjell
Hulfjell Bobilcamp

Telemarkskanalen

Ingen reisereportasje fra Telemark uten Telemarkskanalen! Et underverk hugget i stein, sprengt inn i fjell! En unik vannvei, der slusevakter og båtmannskap er de eneste som ikke har konstant hvilepuls. Telemarkskanalen går, via åtte sluser, til Dalen eller Notodden, og flere steder er det godt tilrettelagt for bobiler, slik at vi kan nyte synet av de staselige kanalbåtene. En perle i så måte er Hogga sluser og Hogga Bobilcamp i Lunde, ikke langt fra Telemark Kanalcamping, der vi også har flere overnattinger bak oss. Orkesterplass!

Dalen

Et sted vi ikke skal glemme, er koselige Dalen. Et lite sted vi ikke minst vier tid underveis mellom øst og vest. Dalen er endestasjon for Telemarkskanalen, utgangspunkt for flere flotte turer, og kanskje mest kjent for overdådige Dalen hotell, bygget i 1894, og særlig berømt den gangen predikanten Aage Samuelsen eide det. Men her er også butikker av flere slag, og et ørlite sentrum man godt kan legge igjen tid og kanskje litt kroner i.

Dalen hotell
Video med fire minutters Telemarksidyll. Sjekk jettegrytene mot slutten av videoen!

Turer i Telemark

Telemark har så mye å by på! Et innlegg som dette kan rimeligvis bare ta for seg en ørliten del av hva man kan oppleve der. For vår del har de flotte fjellturene alltid vært magneten, og så har vi fått med oss mye fint mellom «slagene». God tur!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »
Skroll til toppen