Blikkfang rundt Vättern

Bilde av Vadstena slott.

Verdt et besøk fordi…Vättern byr på borger, slott, idylliske tettsteder, vandringsleder, museum og – ikke minst – fantastiske Visingsö.
Nettsidevisitsmaland.se/en/experiences/vattern

Innsjøen Vättern er Sveriges nest største, og virkelig vel verdt et besøk! Vi tilbrakte en uke i bybobil rundt innsjøen, og kunne kassere inn en rekke flotte opplevelser. For Vättern er ensbetydende med borger, slott, idylliske småsteder, nydelige fika-plasser, vandringsleder og museumer.

Den kanskje aller fineste opplevelsen ligger sør i selve Vättern – nemlig øya Visingsö. For å komme dit kjører vi til småbyen Gränna, som er mest kjent for sin produksjon og salg av polkagris. På fergekaia er det også en bobilplass for den som vil overnatte i Gränna, og fergen over tar bare 25 minutter.

Visingsö

Å gå i detaljer om hva man kan oppleve på Visingsö, er alt for omfattende. Men la oss begynne med fergekaia der vi kjører av fergen fra Gränna. Der ligger Visingsö Ställplats. En helt ok bobilplass, med strøm, rene toaletter, dusj og tømming. Like ved ligger de storslåtte ruinene av Visingsborg slott, som ble ødelagt i brann i 1718.

På fergekaia finnes det sykkelutleie og hest/slede-tilbud. Og et kort steinkast unna finner vi den frodige og fargerike Wisingsborg Trädgårdscafé, der vi senere «fiker».

Vi har – under Råd og Vink – skrevet om vår begeistring for gårdsmat. Bare fem minutters kjøring fra fergekaien finner vi Persgården, som selger diverse gårdsmat, som sin egenproduserte müsli, og dessuten har kafé og galleri. Også Brahe-kirken ligger nær fergekaien. Og noen få kilometer derfra ligger Kumlaby kirke og Visingsö museum.

Bilde av Visingsö museum.
Visingsö museum

Enda litt lenger nord på den fjorten kilometer lange og (på det bredeste) tre kilometer brede øya, opplever vi kanskje besøkets høydepunkt. Vi parkerer foran Tempelgården, og vandrer inn blant skulpturer og kunst signert Olle Krantz. Her er det sjarmerende mini-hytter for leie, og en liten kafé. Vi «fikar» her, selvsagt. God kaffe og et fantastisk rekesmørbrød. Før samboer handler med seg litt hagepynt.

Bilde av utecafé på Tempelgården.
Herlig «fika» på Tempelgården.

Før vi forlater Visingsö, vil vi se ruinene av Näs borg, helt sør på øya. Der finner vi enda en bobilplass. En «uoffisiell», for å si det sånn – drevet av et lokalt grendelag, og uten fasiliteter. Men for en beliggenhet! Betaling er frivillig, men antakeligvis er svenskenes Vipps – Swish – eneste mulighet til å legge igjen noen kronor.

Vadstena – Heliga Birgittas sted

Etter Visingsö kjører vi nordover, til småbyen Vadstena. Heliga Birgitta preger byen. Birgitta Birgersdotter (1303-1373) kalles den merkeligste kvinnen i svensk historie. Åttebarnsmor, profet, politiker, forfatter og den første svenske med helgenstatus i den katolske kirke. Vadstena kloster er i dag et spennende museum, der det ligger ved siden av den ruvende middelalderkirken Vadstena kirke. Blant mye annet finner vi kisten som skal ha inneholdt et ben fra Birgitta. Etter hennes død i Rom, ble kisten og benet fraktet til Vadstena.

Kirken er imponerende stor, og er åpen for besøk. Og vel inne gjennom døren, er inntrykkene sterke. Men sterkest inntrykk er det likevel noe på kirkegården utenfor som gjør. Her ligger «Lilla hjärtat», som mediene døpte henne, begravet. Fireåringen som i 2020 ble funnet død og forsøkt gjemt hos sin narkomane mor. Hun hadde fått et nytt og bedre liv hos en fostermor, så ble hun av barnevernet tilbakeført til sin biologiske mor. En katastrofal avgjørelse, som fikk tragiske konsekvenser. Moren ble dømt til åtte års fengsel.

Etterpå går vi ned til den imponerende middelalderborgen Vadstena slott. Det sto ferdig i 1620, og er svært godt vedlikeholdt. Og like ved ligger denne bobilplassen!

Bilde av Vadstena slott.
Vadstena slott

Klostre, kverner og øl

Vi kjører sørover igjen. Og går blant annet Ellen Keys-turen, noe du kan lese om i et eget innlegg (se nederst). Men kulturhistorie fenger nesten alltid. Og vi svinger innom for å ta en titt på Alvastra kloster – eller rettere sagt, ruinene av klosteret. Og når vi først oppsøker gudfryktige samlingsplasser, kjører vi også til et høyst aktivt kloster i nærheten – Heliga Hjärtats kloster.

Natta vurderer vi å ta ved Ställplats Hästholmen Västergård, men ender litt impulsivt opp på Borghamn ställplats. Akkurat det angrer vi litt på. Det viser seg at ei måke har unger på bakken 10-15 meter unna, og setter lite pris på norsk selskap. Etter å ha «bajs-bombet» bybobilen en gang, flytter vi oss lenger unna, i skjul under en trekrone. Og går stille i skyvedøra!

Dagen derpå vurderer vi å trøstespise på legendariske Gyllenhammar Restaurant i Borghamn. Stengt! Bare å komme seg sørover med en noe tammere kulinarisk opplevelse over beltestedet.

Bilde av Gyllenhammars restaurant
Gyllenhammars restaurant

Men før Husqvarna gjør vi nå enda et stopp. For vi vil strekke litt på bena, og den velkjente Röttlestien er perfekt for formålet. Bare 1,3 kilometer lang, men full av inntrykk. Blant annet går stien innom Jerusalem kvarn og Rasmus kvarn, som er en del av Grenna museum. Like ved siden av p-plassen kan man beskue produksjon av humle, i regi av det lokale ølbryggeriet.

Fantastiske Huskvarna

Etter besøket i Röttle kjører vi videre sørover, til en liten by som mer eller mindre smelter sammen med den større byen Jönköping. Denne byen har gitt navn til produkter vi alle kjenner: Huskvarna. Et ord (skrevet «Husqvarna») som er synonymt med motorsager, motorsykler, sykler, symaskiner, kjøkkenutstyr, kaminer, våpen og vi vet ikke hva. Og selvsagt har Husqvarna sitt eget museum – og det er imponerende flott!

Før vi besøker museumet tar vi natta på den lokale bobilplassen Vätterstranden Husqvarna Ställplats, tett på Vättern. Og dagen etterpå varmer vi opp med å rusle litt i den sjarmerende gågata Smedbyn, med kunstnere, butikker og egen «trädgårdscafé», flankert av bygninger Huskvarna Vapenfabrik bygde på 1700-tallet. Museumet ligger like ved!

Bilde av Husqvarna museum.
Husqvarna museum

Vel inne går vi storøyde fra rom til rom stappfulle av minner fra produksjoner som har kommet og gått. Husqvarna startet opp allerede i 1922. Vi lar bildene tale for seg!

I love Hjo

Dette er slagordet til småbyen Hjo, på Vätterns vestre bredde. Vi kjører dit i godværet som har fulgt oss mesteparten av reisen. Parkerer og rusler gjennom Stadsparken, blant fargerike trehus i frodige hager. Passerer Hjo Strandbad med sine velkjente badehus.

Vi ender opp med en nydelig lunsj på Kihlbergsgårdens Café & Bistro, der vi sitter på terrassen og skuer utover Vättern. Alva er med, selvsagt. Svenskene er flinke til å inkludere hunder! På Hjos egen hjemmeside er det faktisk en egen bolk om alt man kan gjøre med hunder i byen.

Festningsbyen Karlsborg

Vi forlater den sjarmerende småbyen etter noen timer. Vender panseret mot Karlsborg og vår planlagte siste overnatting. Den tar vi på en fin bobilplass tett på småbyen – Karlsborg Ställplats, presset inn mellom Bottensjö og Vättern. Her er det rene toaletter og flotte dusjer, vann og anlegg for tømming.

Er man turist i Karlsborg, er det antageligvis primært for å se Karlsborgs festning. Dagen etterpå parkerer vi på Vanäs udde, på den langstrakte p-plassen tiltenkt besøkende til Karlsborgs Fästningsmuseum. Dette enorme festningsområdet så sitt første spadetak i 1819, og skulle etter planen ferdigbygges på ti år. Det tok nitti! Og da festningen endelig sto ferdig, var den umoderne.

Bilde av Karlsborg Festning.
Karlsborg Festning

Festningen skulle være et slags «reserve-Stockholm»; en Plan B etter krigene Sverige og Russland hadde for et par hundre år siden. Hit – bak de enorme vollgravene og de tykke murene – skulle kongefamilie, regjering og gullreservene flyttes om det ble krig. I dag er dette både et museum og en militærleir med sydende aktivitet. Turister er hjertelig velkomne. Men kameraet kan ikke brukes overalt.

Vi speider alltid etter turmuligheter når vi reiser med bybobilen. Tidligere på denne reisen har vi gått den flotte Ellen Keys-leden i Ekopark Omberg, på østsiden av Vättern. Nå runder vi av besøket med en halvannen times lang vandring i området som kalles Harge uddar, helt på nordspissen av Vättern. Og takker så av, etter en fantastisk fin uke rundt Sveriges nest største innsjø.

Eller vent et sekund! Noen har kanskje lest innlegget om gårdsmat? Vi elsker mat kjøpt etter veien. Så når vi kort tid etter avreise fra Harge uddar passerer et skilt som forteller at det like ved selges røkt fisk, tverrvender vi. Så kjører vi videre igjen, med pålegg og middag i kjøleskapet.

Bilde fra fiskebutikk.
For 350 kroner fikk vi mye god røkt fisk!

Det animerte reisekartet vidoen er basert på er laget på Pictramap – www.pictramap.com.

Turer

4 hendelser på “Vättern”

1. Ronny Håndlykken

Flott artikkel, som virkelig fikk meg til å ville dra til Vättern. Fortsett gjerne slik Geir 🙂