
Forsikring
Forsikring av bobil er ikke noe en skal ta lett på. Ikke bare representerer bobiler av noenlunde ny dato betydelige verdier, men det er også mye som kan gå galt med en bobil. Vi snakker jo om en boenhet i kombinasjon med chassis/motor. Fukt, for eksempel, er en trussel hvis man ikke passer på. Det samme kan gnagere være. Frontruter i større bobiler kan være ekstremt dyre. Og karosserireparasjoner er gjerne mer kompliserte enn man er vant med fra vanlige biler. Så har man girkasser, maskinfeil og elektronikkfeil. Slikt som i verste fall kan spenne ben på en ferie. Nettopp derfor velger svært mange med nyere bobiler de beste dekningsgradene.
Selv om det er mye fokus på fukt i bobilbransjen og blant bobileiere (nesten alle selskap tilbyr forsikring mot fuktskader gitt årlige fuktkontroller), er det kollisjonsskader som dominerer i forsikringsselskapenes statistikker. En bobil er langt større en personbilen vi kjører til daglig. Det gjenspeiler seg i at det årlig rapporteres inn et betydelig antall store og små karosseriskader til forsikringsselskapene.
Avregistrere?
De fleste vinterlagrer sin bobil. I dag kan bobilen også avregistreres for å spare penger på ansvarsforsikring og trafikkavgiftforsikring. Det gjøres enkelt og digitalt med noen få tastetrykk. Andre forsikringer må man selv gi beskjed om at skal stoppes. Stort sett alle forsikringsselskap anbefaler å beholde bobilen fullt forsikret under vinterlagring. Da har man blant annet dekning for typiske kasko-/delkasko-skader som brann, tyveri og fuktskader. Eller dekning om et carport-tak kollapser under store snømengder.
Man kan dessuten oppleve å få en høyere prisøkning enn ellers påfølgende år, fordi forsikringen da gjelder som et nytt kjøp. Og priser øker normalt mer ved nysalg enn ved fornyelse. Ha dessuten bobilens alder i bakhodet, og at man kanskje ikke får den beste dekningsgraden påfølgende år hvis man avregistrerer. Noen glemmer også å kjøpe ny forsikring før første kjøretur. Da risikerer man å bli ansvarlige for store erstatningskrav ved kollisjoner. Det er en økning av slike saker i Trafikkforsikringsforeningen.
Hva med også å beholde ansvarsforsikringen? Det kan være smart, jmfr. endringen i Bilansvarsloven paragraf 15 fra 1. januar 2021. Fra da av ble det et krav at alle typer uregistrerte kjøretøy må ha ansvarsforsikring. Droppes all forsikring inkludert ansvarsforsikring under lagring risikerer man å stå personlig ansvarlig for skader på personer (ubegrenset) og eiendom (opptil 100 millioner kroner).
Parkering ved avregistrering
Ved avregistrering er det et krav at bobilen står forsvarlig parkert og låst, for at en ikke skal risikere å komme i bilansvar, som det heter. Selv om eier ikke kan bebreides kan eier likevel bli gjort ansvarlig for skader bobilen forårsaker. Og det opp til 100 millioner kroner for eiendom – ubegrenset ved personskader. Trafikkforsikringsforeningen (TFF) vil gjøre opp skaden mot en uskyldig tredjepart (for eksempel en fotgjenger truffet av en rullende bobil eller eier av eiendom som får brannskader etter brann i bobil), men vil søke regress hos eier. Hovedregelen er at bobilen skal hensettes i garasje/carport, hos en bobilforhandler, i et lager eller på en tomt som ikke er åpen for allmen ferdsel.


Når du avregistrerer kjøretøyet ditt, blir både ansvarsforsikring og trafikkforsikringsavgiften automatisk sagt opp. Har du andre forsikringer, som brann- eller tyveriforsikring, anbefaler vi at du kontakter forsikringsselskapet ditt for å avklare hvilke forsikringer som fortsatt skal være aktive.
Statens vegvesen