Reinebringen (448 moh)

Sherpatrapper opp Reinebringen.
Sherpatrapper opp Reinebringen.

Reinebringen (448 moh)

ParkeringP-plass Reine havn
NivåMiddels
Distanse3 km tur-retur
TidEn time og 15 minutter opp
Total stigning440 meter
TipsBortkastet tur i tett skydekke.

Er man med fjellsko (eller joggesko) i Lofoten, og er fysisk stand til det, er det et must å gå opp Reinebringen. Sånn er det bare, selv om ruta absolutt ikke er vår favoritt i regionen.

Men utsikten fra toppen er jo episk, særlig hvis man er heldige og får skyfri utsikt. Riktig så heldige var ikke vi. Men vi hadde planer om å reise ut av Lofoten denne dagen, så vi kunne ikke vente på bedre vær. Det fikk duge med en tur i relativt lavt skydekke.

Utsikten fra Reinebringen er legendarisk, men begrenses selvsagt av lavt skydekke.
Utsikten fra Reinebringen er legendarisk, men begrenses selvsagt av lavt skydekke.

Men heller ikke en slik gråværsdag var vi akkurat alene. Dette er blitt en turistattraksjon av format, og som sagt en rute «alle» skal gå.

Som forventet er det parkeringskaos i nærheten av starten på Reinebringen, også langs hovedveien. Vi finner imidlertid parkeringsplass der de lokale myndighetene ønsker at vi skal stå, nemlig nede i ytre havn. Dermed blir jo også turen i seg selv lenger, cirka 3,5 kilometer hver vei, siden vi først spaserer gjennom Reine sentrum, og så et stykke på fortau langs E10 i retning Å, før trappene starter.

Sherpa-trapp

Det er vel allment kjent at det er sherpaer fra Nepal som bygger trappen her, slik de etter hvert har gjort mange steder i Norge. Det var i 2019 vi gikk denne turen, og da var rundt 1500 trappetrinn ferdige (trappa skal stå helt ferdig i 2022). Mange nok til at det kan blitt litt syre i lårene oppover, men her finnes hvileplasser underveis, så det er bare å stanse og kanskje tøye litt ut.

Siste del av vår tur til Reinebringen er på løs jord og småstein. Det er høyder både til venstre og høyre når du kommer opp, men de fleste besøkende satt mellom disse (bildet under). Vi gikk opp til begge høydene, hvorav den mot høyre krevde litt klyving.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Translate »
Skroll til toppen